שאלות ותשובות

מדוע חשובה השינה לתינוקות וילדים?

 

חשיבותה מתבטאת: עיבוד מידע, חוויות, למידה וזיכרון, מגבירה את הקשרים בין תאי העצב וכך תורמת להתפתחות המוח המתרחשת בעקר עד גיל 3, שינה מחזקת את המערכת החיסונית.

בעיות שינה יכולות להיות מסיבות שונות:

 

פיזיולוגיות - צרכיו הבסיסיים כגון: רעב, טיטול רטוב, קור או כאב. במצבים אלה שנתו תופרע ולאחר מילוי צרכיו יוכל לחזור לישון.
פסיכולוגיות - בפן הרגשי: כל שינוי שחווה התינוק בחייו יכול להתבטא בשנתו. לדוגמא: חזרתה של האם לעבודה, מעבר לגן או מטפלת, הולדתו של אח נוסף, מריבות בין ההורים, גמילות למינהן וכד'.
רפואיות - מחלות יותר כרוניות כגון אסטמה או צינון שמשפיע על יכולתו לנשום.
התנהגותיות - עיקר הקושי הנוצר בשנת התינוקות נובע בשל בעיה התנהגותית, תלות בגורמים, שינה וערות באופן שאינו מאורגן כתוצאה מחוסר ארגון של השעון הביולוגי או חוסר בהקניית הרגלי שינה.

לכמה שעות שינה זקוקים תינוקות ופעוטות ביממה?

 

"בני בן חצי שנה. כאשר אני משכיבה אותו לישון בשעות היום הוא נראה עירני לחלוטין ומשחק במיטה. יכול להיות שהוא לא זקוק להרבה שעות שינה?"


תינוק בגיל זה זקוק לבין 14-15 שעות שינה ביממה. לצד שנת הלילה, תינוק בגיל חמישה חודשים זקוק לשתי תנומות במהלך היום: תנומת בוקר ותנומת צהריים. שינה בגיל זה תורמת להתפתחות ולגדילה תקינה של תינוקך ולכן חשוב כי הוא יזכה לשעות השינה להן הוא זקוק. לפני שאת משכיבה את תינוקך לישון, שימי לב לסימני עייפות כמו פיהוק, שפשוף עיניים, משיכה באוזן וכך תדעי שהגיע זמן השינה. הקפידי ששעות השינה יהיו לאחר פעילות קבועה (אוכל/טיול בוקר/זמן משחק).

 

"בתי בת השנה מתעוררת מאד מוקדם בכל יום ואנו מנסים שוב ושוב להחזיר אותה לישון. בדרך כלל היא צורחת ובוכה ולבסוף אנחנו מוותרים ולוקחים אותה לישון איתנו במיטה. איך אנו גורמים לה לקום מאוחר יותר?"

פעוטות רבים מתעוררים מוקדם ומבקשים לצאת מהמיטה. חשוב לדעת כי ההורים צריכים להחליט מתי זה בוקר ואפשר לצאת מהמיטה. במידה וילדכם קם לפני שעה זו עליכם לגשת אליו בשקט ולהחזירו לישון. בכל פעם שתוציאו אותה ממיטתה למיטתכם אתם מעבירים לה מסר מבלבל, היא תלמד שהיא מקבלת את מבוקשה רק לאחר שהיא בוכה ומתעקשת וזאת למידה שגויה.הקפידו על מסר ברור וכאשר היא תירדם במיטתה מספר פעמים היא תבין מתי נגמר הלילה.

"בני בן 6 חודשים ואני מרדימה אותו בערב בעזרת קפיצות על כדור פיזיו ומניחה אותו במיטה. הוא היה מתעורר כפעמיים לאכול וחוזר לישון. עד לפני חודש הכל עבד יפה אבל עכשיו הוא מתעורר ברגע שאני מניחה אותו במיטה וקם כל שעתיים לאכול. אנחנו עייפים ולא ישנים - מה עושים?"

כאשר תינוק אינו נרדם לבד ותלוי בהרדמות בגורם חיצוני כמו קפיצות על כדור, אוכל או מגע שלך, הוא יפתח עם הזמן עמידות לאותו גורם ואז ידרוש אותו יותר - יותר נדנודים או יותר אוכל. עלייך ללמד את תינוקך הרדמות עצמאית על ידי ויתור על אותם גורמי התלות והוא יחזור לישון לילות שלמים.

"בני בן השנה וחצי ישן איתנו במיטתנו ואני רוצה ללמדו לישון במיטתו כיצד אני עושה זאת?"

כאשר הלינה המשותפת אינה מתוך אידאולוגיה הדבר מוסיף מתחים מיותרים בין בני הזוג אשר לא תמיד מסכימים על צורת לינה זו. אם הבחירה ללינה משותפת היא מכורח המציאות ולא רצון אידאולוגי אני מאוד ממליצה לך על תהליך בו מלמדים את הילד לישון במיטתו בצורה עצמאית. תהליך שכזה כדאי לעשות בצורה הדרגתית, ניתן להתחיל במיטה נפרדת באותו החדר על מנת שיתרגל למיטה משלו או לחילופין להתחיל במיטה משלו עם נוכחות מלאה שלכם בתהליך ההרדמה בחדרו.

ענת ינוס - מנחה לשינוי תודעתי, מאמנת הורים הוליסטית ומאסטר NLP

הצטרפי לקבלת טיפים, תכנים ועידכונים:

עיצוב אתרים: אימאז'

© כל הזכויות שמורות לענת ינוס 2019.